Permainos

Būsimiems vairuotojams ir jų rengėjams – reikalavimų pinklės


Pernai pradedančiojo vairuotojo pažymėjimus gavo 43 428 Lietuvos gyventojai (49 proc. vyrų, 51 proc. moterų). It konvejeriu dalijami pažymėjimai ir dešimtys tūkstančių į gatves paleidžiamų „pirmokų“ – tikras galvos skausmas saugaus eismo kontrole besirūpinančiai Susisiekimo ministerijai. Paskutinieji siūlymai vairavimo mokykloms filmuoti mokymo procesą, važinėti ne senesnėmis kaip 10 metų mašinomis ir kt. sulaukė daugiau aršios kritikos nei palaikymo.


Rajone veikiančių vairavimo mokyklų vadovai tokius ketinimus taip pat vertina skeptiškai. O vidurinės mokyklos dėl to nelinkusios sukti galvos. „Minijos“ vidurinėje vairuoti mokoma paskutinius metus, o „Krante“ – geriausiu atveju iki 2012 metų.


Ketinimai kelia susirūpinimą


Būsimų vairuotojų kvalifikaciją Susisiekimo ministerija ketina kelti priversdama vairavimo mokyklas atnaujinti automobilius, sukurti interneto puslapius, filmuoti visą mokymo procesą. Tokie siūlymai kelia susirūpinimą vairuotojų rengėjams. Kol kas neskelbiama, kada šie reikalavimai turėtų įsigalioti.


Dešimtmetį Klaipėdos rajone vairavimo kursus rengiantis Vaidotas Kerulis neslepia, kad naujus reikalavimus įgyvendinti būtų sudėtinga. Dėl to kentėtų galutinis vartotojas, mat neabejotinai tektų didinti paslaugų kainas. „Įstatymai kaitaliojami kaip suknelių mados – tai trumpos, tai ilgos. Pakeitimai būtų pasityčiojimas iš vairavimo mokyklų. Tokiu būdu, matyt, ruošiamas monopolis, o ne siekiama kokybiškai paruošti mokinius. Jau dabar neįstengiame atlaikyti dabartinio vajaus – Transporto inspekcija tikrina mus po du kartus per savaitę, už formalias smulkmenas išrašomos baudos“, – sakė UAB „Kerulis ir partneriai“ vadovas.


Jo įsitikinimu, viešas deklaravimas, jog dėl prasto vairuotojų paruošimo ir dėl to kylančių avarijų kaltos vairavimo mokyklos, yra neteisingas. „Pažymėjimą, kad žmogus gali vairuoti, išduoda „Regitra“, taigi ji patvirtina mokinio gebėjimus. Vairavimo mokyklos įgūdžius lemia minimaliai. Mes nesame auklėjimo įstaiga, vairavimo kultūra priklauso nuo žmogaus atsakomybės supratimo, mentaliteto. Juo labiau, kad pagal statistiką neatsakingai vairuoti pradedama po 2-3 metų“, – samprotavo V. Kerulis.


Nemato naudos


UAB „Vairika“ direktorius Vytautas Toleikis sakė, kad jeigu bus įvestas mokomojo automobilio amžiaus cenzas (ne senesnis kaip 10 metų), vairavimo mokykla būtų priversta keisti vieną mašiną. „Kasmet atliekama automobilių techninė apžiūra, nesivažinėjame kledarais. Mūsų kvalifikacijos lygis aukštas – instruktoriai dirba turėdami aukštąjį išsilavinimą. Žinoma, jeigu reikės, visą įrangą susimontuosime, bet vargu ar tai duos laukiamą rezultatą“, – sakė V. Toleikis.


„Norima, kad vairavimo mokyklos žmogų per porą mėnesių padarytų kultūringą, nors mokyti vairavimo kultūros reikėtų nuo pirmos klasės. Automobilyje įrengta kamera tik trukdytų visam procesui“, – įsitikinęs ir UAB „Gargždų vairavimo mokykla“ (GVM) direktorius Romanas Venckus.


Mokyklose mokė 30 metų


Privačioms vairavimo mokykloms teoriškai pasitarnauti turėtų dar praėjusių metų lapkritį priimtas rajono Tarybos sprendimas nuo šio rugsėjo nebefinansuoti vairavimo instruktorių etatų. Vairuoti rajone buvo mokoma Gargždų „Minijos“ bei „Kranto“ vidurinėse mokyklose.


Kaip teigė „Minijos“ vidurinės mokyklos direktorius Antanas Jacikas, taip jau sutapo, kad 2009 metų pabaigoje abi mokyklos turėjo iš naujo įsigyti leidimą tokiai paslaugai teikti. Leidimą kas penkeri metai išduoda valstybinė Kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos. „Prieš atvykstant komisijai dar bandėme šiek tiek ruoštis, bet vėliau nusprendėme, kad nebėra prasmės, tik veltui išmestume pinigus. Manau, kad didelės tragedijos dėl to nebus, nes nemažai mokinių renkasi privačias vairavimo mokyklas. „Minijoje“ mokiniai be pertraukų vairuoti mokėsi nuo 1971 metų. Šiais mokslo metais čia vairuoti mokėsi 26 mokiniai iš „Minijos“ ir dar 16 iš „Vaivorykštės“ gimnazijos. Dalis jų jau įsigijo vairuotojo teises, tačiau taip pat yra mokymo procesą vilkinančių net kelerius metus. Pasak direktoriaus, tai dažniausiai lemia finansiniai motyvai.


Atlyginimas – iš tėvų lėšų?


„Kranto“ vidurinei mokyklai buvo pratęstas leidimas vykdyti vairuotojų pirminį mokymą. Todėl dabar mokymo kursą čia baigs ir „Minijos“ mokiniai.


„Kranto“ direktorius Egidijus Žiedas vylėsi, kad instruktoriui išlaikyti pavyks rasti lėšų. „Rugsėjo mėnesį bandysime kviesti mokinių, kurie išreikš norą mokytis vairuoti mokykloje, tėvus ir tarsimės, ar jie sutiks mokėti didesnę pinigų sumą“, – svarstė E. Žiedas. Jis pridūrė netikintis, kad pakeitimai, apie kuriuos daug kalbama, bus priimti iki 2012 metų, kol mokykla bus vidurinė.


Jau kurį laiką mokyklose būsimi vairuotojai moka po 120 litų, skirtų automobiliui išlaikyti, bei susimoka už važiavimus. Pastarųjų kaina, pasak A. Jaciko, apskaičiuojama pagal benzino kainą rinkoje ir nesiekiama pelno, todėl bendra mokymuisi išleidžiama suma mokykloje vienareikšmiškai mažesnė nei privačiose įstaigose.


Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėjas Algirdas Petravičius „Bangai“ sakė, kad atsisakyti vairavimo instruktorių privertė laikas. „Peržvelgėme finansuojamus iš Savivaldybės lėšų etatus ir tarp naikinamų etatų atsidūrė ir vairavimo instruktorių Žinoma, jeigu „Krantas“ pajėgus konkuruoti su privačiomis mokyklomis, gali ieškoti kitų išeičių, tačiau nuo rugsėjo instruktorių atlyginimams lėšos nebeplanuojamos“, – sakė A. Petravičius.


Minėtose vidurinėse dirba du vairavimo instruktoriai. Jų atlyginimai, pasak A. Jaciko, nėra dideli – gal kiek viršija minimalią algą. Pagal preliminarius skaičiavimus, pasak direktoriaus, vien išeitinėms kompensacijoms reikės apie 14 000 litų.


Komentaras


Valstybinės kelių transporto inspekcijos Klaipėdos regiono departamento direktorius Romas Valevičius:


– Klaipėdos apskrityje yra likusios vos dvi vidurinės mokyklos, kuriose mokiniai dar gali įgyti ir vairuotojo teises. Mes laikomės nuostatos, kad iš bendrojo lavinimo mokyklų tai turėtų būti išgyvendinta, jos turi užsiimti savo pagrindine veikla.


Vairavimo mokyklose vykdomi dvejopi patikrinimai: planiniai ir tiksliniai. Pirmieji patikrinimai vyksta pagal grafiką, antrieji – gavus nusiskundimų, į kuriuos visada reaguojame. Dažniausiai nuvykus į įmonę skundai pasitvirtina. Mokomųjų transporto priemonių kontrolė vykdoma ir kelyje, kur pažeidimų randama net labai dažnai – baudos skiriamos ir dėl neužpildytų dokumentų, kartais instruktoriai jų išvis neturi. Taigi pačios mokymo įstaigos nesilaiko nustatytos tvarkos ar nepasimoko iš ankstesnių klaidų.


Didžioji dalis pasiūlymų griežtinti reikalavimus vairavimo mokykloms gaunama iš pačių vairavimo mokyklų, o ne mūsų sugalvoti. Žinoma, mes į tai žiūrime teigiamai, nes tai susiję su profesionaliu vairuotojų rengimu. Neretai sulaukiame skundų, kad, pavyzdžiui, teorijos pamokos nevyksta, mokiniai dirba savarankiškai namuose. Tokias paslaugas teikiančiose įmonėse turi būti atitinkamas lygmuo, kad klientai nemestų pinigų į balą. Ateityje būtina atsižvelgti ir į instruktorių kvalifikacijos kėlimą, nes šiuo metu jų išsilavinimas nėra svarbus.


Jolanta VENSKUTĖ

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių