Kvietimas

Paskutinius Išganytojo žodžius stiprins raiški muzika


Šeštasis muzikos festivalis „Pavasario gaida“ kamerinės muzikos mylėtojus rytoj, sekmadienį, kviečia į Gargždų šv. arkangelo Mykolo bažnyčią, kurioje grieš Lietuvos nacionalinės ir Baltijos Asamblėjos premijų laureatas Valstybinis Vilniaus kvartetas. Velykų belaukiant skambės J. Haidno „Septyni paskutiniai mūsų išganytojo žodžiai ant kryžiaus“.


Rafinuoti kvarteto bruožai


Valstybinis Vilniaus kvartetas gyvuoja jau 45-erius metus. Retas kuris Lietuvos kamerinės muzikos ansamblis gali pelnytai pasididžiuoti tokiu tvarumu ir sukaupta solidžia patirtimi. Keturis su puse dešimtmečio aktyviai pulsuojanti kvarteto kūrybinė veikla paliko ryškų pėdsaką Lietuvos kultūriniame gyvenime. Kvartetas išplėtė raiškos priemonių skalę, ištobulino savitą interpretavimo tradiciją, stiprų ansambliškumo pojūtį ir gebėjimą įsigilinti į skirtingų epochų bei stilių muziką. Šie rafinuoti Valstybinio Vilniaus kvarteto bruožai lėmė geriausius įvertinimus tiek Lietuvoje, tiek užsienyje.


Viena pagrindinių ansamblio misijų – savo bendravardžio miesto ryškinimas pasaulio žemėlapyje. Valstybinis Vilniaus kvartetas apkeliavo daugiau kaip 50 pasaulio šalių. Savo krašto muzikinę kultūrą jis garsino tarptautiniuose festivaliuose.


Kolektyvas kasmet pateikia klausytojams naujų partitūrų. Nors muzikantai yra tradicinio klasikinio, romantinio kvarteto specialistai, jie nemažai dėmesio skiria ir šiuolaikiniam repertuarui. Didžiuliame – 450 kūrinių repertuare yra daugiau kaip 150 šiuolaikinių užsienio autorių, apie 100 Lietuvos kompozitorių opusų.


Emocionalus muzikinis paveikslas


J. Haidno veikalo „Septyni paskutiniai mūsų išganytojo žodžiai ant kryžiaus“, kurį rytoj Gargždų bažnyčioje atliks Valstybinis Vilniaus kvartetas, sukūrimo istorija gana neįprasta. 1785 m. kompozitorius gavo iš Ispanijos laišką, kuriame Kadiso katedros kardinolas prašė parašyti muziką Didžiojo penktadienio bažnytinei liturgijai. Kūrinyje turėjo būti septynios dalys, atliekamos pakaitomis su priešmirtinius Kristaus priesakus aiškinančio ir skelbiančio vyskupo pamokslu. Muzika turėjo sustiprinti kiekvieno iš septynių „žodžių“ emocinį poveikį. Taip atsirado J. Haidno kūrinys – septynios sonatos instrumentiniam ansambliui su įžanga ir pabaiga.


Netrukus kompozitorius ciklą pritaikė styginių kvartetui. Introdukcijos ir septynių sonatų muzika jaudina nuoširdumu, gilumu, išradingumu, tragišku patosu. Po sona­tų einąs žemės drebėjimo vaizdas – įspūdinga dramatinė kūrinio kulminacija. Šis muzikinis paveikslas trunka gana trumpai, tačiau yra labai ekspresyvus ir nepraradęs emo­cinės jėgos iki šių dienų.


Žavi tai, kad kompozitorius sugebėjo pačiomis paprasčiausiomis priemonėmis perteikti septynių Kristaus žodžių emocinį turinį, ir tai, kad visų dalių muzika tokia natūraliai širdinga.


Parengė Vilija BUTKUVIENĖ

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių