Ar garantija prekėms taikoma perkant kitoje ES šalyje?

Naršant internete dažnam kyla noras interneto parduotuvėse įsigyti ne tik naujų drabužių, bet ir didesnių pirkinių, pavyzdžiui, buitinės technikos. Tačiau sustabdo mintis, kad daiktas sunkiai transportuojamas, gali kilti garantinio aptarnavimo problemų ir pan. Europos vartotojų centro Lietuvoje specialistai primena, ką reikia žinoti apie prekių garantiją, kuri taikoma ES šalyse.

Visoje Europos Sąjungoje galioja 2 metų teisinė garantija. Kai kuriose valstybėse ši garantija dar ilgesnė: pavyzdžiui, Švedijoje – 3 metai, Airijoje – 6 metai. Teisinė garantija galioja nepriklausomai nuo to, ar prekę įsigijote įprastoje, ar internetinėje parduotuvėje. Jos tikslas ir yra paskatinti vartotojus atsikratyti baimių ir drąsiai pirkti ES erdvėje.

Jei prekė nekokybiška, pasinaudodamas garantija vartotojas turi teisę reikalauti, kad ji būtų pataisyta arba pakeista kita per tam tikrą laiką. Jeigu tai neįmanoma, neproporcinga ar negali būti atlikta, vartotojas gali reikalauti sumažinti prekės kainą arba grąžinti pinigus.

Svarbu žinoti, kad garantija taikoma tik nekokybiškoms prekėms. Prekė ar paslauga laikoma nekokybiška, jeigu neatitinka prekės ar paslaugos aprašymo, negali būti naudojama įprastiems arba specialiems tikslams, kuriuos nurodėte pardavėjui, neatitinka įprastos kokybės ar savybių, kurių pagrįstai galima būtų tikėtis.

Pardavėjas atsako už bet kokį neatitikimą, kuris egzistavo prekės pristatymo metu arba išaiškėjo per dvejus metus po pristatymo. Ši nuostata netaikoma, jeigu sutarties sudarymo metu vartotojas žinojo ar negalėjo nežinoti apie neatitikimą (pavyzdžiui, jei asmuo įsigijo barzdaskutę pigiau, žinodamas apie nedidelius korpuso pažeidimus, jis dėl jų negali reikšti pretenzijų).

Jei daikto trūkumai išryškėja per 6 mėnesius nuo prekių įsigijimo, jie laikomi egzistavusiais pirkimo metu, nebent įrodoma priešingai ar tokia prielaida yra nesuderinama su prekių pobūdžiu. 6 mėnesius po pirkimo įrodinėjimo pareiga, kad produktas yra kokybiškas, tenka pardavėjui, po 6 mėnesių pardavėjas gali paprašyti vartotojo įrodymo, kad prekė yra nekokybiška. Kitaip tariant, jei batų padai atšoko po trijų mėnesių, tai rodo, kad prekė nekokybiška ir batai turi būti pataisyti, pakeisti arba grąžinti pinigai, o jei tokia situacija įvyko po pusantrų metų, pirkėjui gali tekti įrodyti, kad padai atšoko dėl gamintojo broko, ne dėl intensyvaus nešiojimo ir tik pateikus įrodymą, galima reikalauti savo teisių pagal teisinę garantiją.

Prisiminkite, kad pirkėjas neturi patirti papildomų išlaidų dėl to, kad įsigijo nekokybišką prekę. Jei prekė siunčiama pardavėjui, šis turi apmokėti siuntimo išlaidas, o sutarties nutraukimo atveju pardavėjas turi grąžinti visus sumokėtus pinigus.

Kartais pardavėjai siūlo papildomą garantiją ilgesniam laikotarpiui, pavyzdžiui, 3 metams (dažniausiai tai taikoma perkant kompiuterius, televizorius, buitinę techniką). Tai vadinamoji komercinė garantija, kuri gali būti siūloma nemokamai arba už papildomą mokestį. Vartotojas gali pasirinkti tokią garantiją savo nuožiūra, tačiau svarbu žinoti, kad teisinė garantija turi būti suteikta be jokių mokesčių ir tai yra privaloma.

Pardavėjai, nurodydami dvejų metų teisinę garantiją kaip vartotojui palankaus pasiūlymo dalį, neturi teisės taip elgtis.

Daugiau informacijos apie Europos vartotojų centrą Lietuvoje www.ecc.lt

Šio straipsnio leidyba buvo finansuojama Europos Sąjungos Vartotojų Programos (2014–2020).

Straipsnio turinys atspindi tik organizacijos poziciją bei yra jos atsakomybė. Ji negali būti vertinama kaip atspindinti Europos Komisijos ir/ar Vartotojų, sveikatos, žemės ūkio ir maisto programų vykdomosios agentūros (CHAFEA) ar kitos Europos Sąjungos institucijos poziciją. Europos Komisija ir Agentūra neprisiima jokios atsakomybės už pateiktos informacijos panaudojimą.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių