Aktualija

Prie valdiškos odontologo kėdės trypia metus


„Norite užsiregistruoti pas „valdišką“ odontologą? Be problemų – jūsų eilė ateis po metų“. Būtent tokį pasiūlymą Gargždų pirminės sveikatos priežiūros centre (PSPC) teigia išgirdęs gargždiškis, kurio sūnui reikėjo odontologo pagalbos. Klaipėdos rajono gyventojai, norintys susitaisyti dantis valdiškoje gydymo įstaigoje, eilėje išties laukia metus ar net ilgiau. Kai kurie net teigia į eilę stojantys iš smalsumo, o dantis prieš tai susitaisantys privačiai.


Eiles žino tik gydytojai


Gargždiškis Ričardas Vaičiulis Gargždų PSPC Odontologijos skyriuje norėjo užregistruoti sūnų. Neva pats moksleivis skyriuje buvo patikintas, kad būtina išankstinė registracija, nors esą skundėsi danties skausmu. Reikalo ėmęsis tėvas buvo šokiruotas žinios, kad eilėje pas gydytoją sūnui reikėtų laukti metus ar ilgiau.


„Sutikau, kad galimybė patekti pas gydytoją būtų nors ir po metų. Darbuotoja pasakė, kad kai gydytoja galės priimti mano sūnų, su manimi bus susisiekta. Paprašiau įvardinti konkrečią datą, tačiau buvo pasakyta, kad pas juos tokia tvarka ir konkrečios priėmimo datos nurodyti negali. Mano supratimu, taip sudaromos sąlygos gydytojams piktnaudžiauti tarnybine padėtimi ir priimti kai kuriuos pacientus be eilės. Ar gali būti tokia tvarka, kad moksleiviui reikia laukti metus norint susitaisyti skaudantį dantį? Kodėl eilė neskelbiama viešai, o sudarinėjami tik gydytojams žinomi sąrašai? Ar tuose sąrašuose  nėra surašytos  tos pačios pavardės po keliolika ar keliasdešimt kartų, kol sutaisomi visi dantys valdiškomis medžiagomis už privatų atlygį?“ – įtarimų negailėjo R. Vaičiulis.


Papiktintas tėvas kreipėsi į LR sveikatos apsaugos ministerijos atstovą bei Gargždų PSPC steigėją – Klaipėdos rajono savivaldybės administraciją.


Tvarka jau koreguota


Gargždų PSPC Odontologijos skyriaus vedėja Dijana Karalienė skundą vadino nesusipratimu, mat, anot jos, gydytojams nebuvo žinoma, kad R. Vaičiulio sūnui skauda dantį. Pasak D. Karalienės, tokia tvarka, kai visi planiniam gydymui norintys užsiregistruoti PSPC pacientai rašomi į bendrą eilę pas norimą gydytoją, galioja mažiausiai 5 metus. „Anksčiau būdavo, kad talonus išduodavome kiekvieno mėnesio pirmosios dienos rytą tam mėnesiui. Tuomet žmonės poliklinikoje laukdavo ryte nuo 5 val. ir tai keldavo žymiai daugiau nepatogumų – vieni gaudavo, kiti nespėdavo. Nutarta pacientus planiniam gydymui rašyti į bendrą eilę“, – aiškino skyriaus vedėja.


Anot jos, eilė skirta tik tiems pacientams, kurių dantų problemos nėra skubios. „Esame PSPC, todėl mūsų prioritetas – pirminė, o ne planinė pagalba. Be didelių eilių priimame visus, kuriems dantis skauda, kurie nori pasitikrinti profilaktiškai, gauti siuntimą į kitą gydymo įstaigą ir pan. Ekstriniai pacientai priimami tą pačią dieną“, – teigė D. Karalienė.


Anot jos, Gargždų PSPC odontologai aptarnauja viso Klaipėdos rajono gyventojus. Atskiri kabinetai veikia tik Vėžaičiuose ir Veiviržėnuose.


Planiniai – antrame plane


Odontologijos skyriaus vedėja pripažino, kad viena opiausių problemų – gydytojų stoka ir kaita. „Šiuo metu skyriuje dirba 7 odontologai. Trys – visu etatu, dar trys – puse etato, vienas – 0,75 etato. Visu krūviu dirbantieji per dieną priima po 10–12 pacientų ir dar po kelis ekstrinius. Skubios pagalbos atvejų kasdien būna dar apie 10, pacientai patenka pas tuo metu mažiau užimtą gydytoją“, – teigė vedėja.


Anot jos, kasmet skyriuje pasikeičia bent po du odontologus. „Kol randame galinčius pakeisti, tenka perimti ir išėjusiųjų krūvį“, – teigė ji.


Kiekvienas gydytojas veda atskirus planinių pacientų sąrašus. Pati D. Karalienė teigė per mėnesį priimanti po 20 planiniam gydymui prisirašiusiųjų – 10 vaikų ir 10 suaugusiųjų, kuriems apie vizitą pranešama prieš mėnesį. Gydytojos pakvietimo šiuo metu laukia 89 suaugusieji ir 77 vaikai.


„Eilės sulaukęs žmogus gauna visą reikiamą pagalbą. Jam dantys taisomi tol, kol sutaisomi visi reikiami, kad ir kiek mėnesių užtruktų lankymasis. Svarbu sulaukti eilės. Tiems, kurie atsakingai gydosi, metai nėra ilgai. Tačiau atėjusiam ir norinčiam tuoj pat susitaisyti 10–15 dantų, žinoma, kyla problemų“, – aiškino D. Karalienė.



KOMENTARAI


Gargždų PSPC vyriausiasis gydytojas Petras SERAPINAS:


– Kovo 12 d. į pirmąjį susitikimą kviesime sudarytos darbo grupės narius. Manau, kad iš pirmo karto sprendimo, kaip tobulinti pacientų priėmimo pas odontologus tvarką, nepavyks priimti. Tam reikia išsamiai išanalizuoti galimybes.


Mano nuomone, galimi trys variantai. Pirma, didinti gydytojų skaičių. Tačiau tai padaryti sudėtinga, be to, kentėtų ir gydytojų darbo užmokestis. Juolab kad atitinkame SAM nutarimą, kad vienas odontologas aptarnauja 4 500 prisirašiusių pacientų.


Antra, galime gydyti ne visus planinių pacientų dantis, o tik vieną ar du problemiškiausius. Dabar atėjus paciento eilei sutvarkomi visi probleminiai dantys, o tai užtrunka. Išoriškai eilė sutrumpėtų, bet vargu ar tai pacientui būtų patogu vėl ir vėl registruotis.


Dar galime intensyvinti gydytojų darbo krūvį, trumpindami vizito laiką. Šiuo metu pacientui skiriama 45 min., tačiau taip nukentėtų paslaugų kokybė. Realiausias antrasis variantas, tačiau tai vis tiek eilės nuo metų iki mėnesio nesutrumpins.


Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Ligita LIUTIKIENĖ:


– Nenorėčiau vertinti situacijos, kol ji nėra aiški. Savivaldybė, kaip PSPC steigėja, pagal kompetenciją nusiuntė raštą įstaigos vadovui su prašymu sudaryti specialią darbo grupę ir išsiaiškinti pacientų eilių problemą. Į šią darbo grupę įtraukta Administracijos Sveikatos apsaugos skyriaus vedėja Laima Kaveckienė.


Manau, kad šioje situacijoje yra tam tikrų aplinkybių, tačiau išties atrodo, kad metų ilgumo eilės pas odontologą yra nenormalu. Tačiau turime tik vienos pusės komentarą dėl problemos, tad reikia žiūrėti bendrą kontekstą. Kaip bebūtų, įstaiga turi darbą organizuoti taip, kad būtų kuo geriau pacientui. Kita vertus, visada yra galimybė rinktis privačias paslaugas.


Administracijos Sveikatos apsaugos skyriaus vedėja Laima KAVECKIENĖ:


– Savivaldybės taryba yra pritarusi Kompleksinei programai dėl odontologijos paslaugų vaikams pagerinimo, kurioje nurodoma, kad Gargždų PSPC Odontologijos skyriuje ne mažiau kaip 40 proc. pacientų turi būti vaikai. Šis rodiklis įstaigoje yra išlaikomas ir gal net viršijamas.


Kiek žinau iš ankstesnių pokalbių su PSPC vadovybe, Odontologijos skyriuje yra didelė gydytojų kaita ir eilės ne pas kiekvieną yra vienodos. Ta problema sena, tačiau anksčiau žmonės talonus galėdavo gauti tik pirmąją mėnesio dieną ir skundų būdavo daug daugiau. Nutarta visus registruoti į neribotą eilę. Privalumu laikyčiau tai, kad ekstriniai pacientai priimami be eilės, o budintį odontologą ne darbo metu galima išsikviesti kreipusis į Priėmimo skyrių.


Registracijos problemą iš dalies išspręstų elektroninė pacientų registracija. Tai ketinta padaryti ES lėšomis, tačiau projektas kol kas „užstrigęs“ ministerijoje.


LR sveikatos apsaugos ministerijos Korupcijos prevencijos skyriaus vedėjas Juozas Vytautas ŠVEIKAUSKAS:


– Ministerija šiuo atveju konkrečių priemonių imtis negali, nes PSPC pavaldus vietos savivaldybei. Asmeniškai pats tiesiogiai susisiekiau su įstaigos vadovu, ir, mano žiniomis, netrukus buvo susisiekta su paciento tėvu. Įstaigos teisininkas pakvietė išsiaiškinti situaciją bei susitarti, kaip ją spręsti. Šiuo atveju reikia išsiaiškinti, ar padėtį PSPC reikia koreguoti, kokios pagalbos pacientui reikėjo – skubios ar planinės. Ministerija įsakinėti negali – galime tik nukreipti į atsakingas institucijas, pasidomėti problemos sprendimu. Tai irgi svarbu.


Problemą dėl odontologų paslaugų PSPC prieinamumo paviešinęs viename socialiniame tinkle gargždiškis R. Vaičiulis kaip mat sulaukė atgarsių. „Užsiregistravome į eilę, ir mums paskambino po 1 m. 2 mėn., bet mes nelaukėme eilės, ėjome privačiai, nes dirbant tokiais tempais vaikai be dantų gali likti“, – įsitikinusi mama Edita. „Tikrai įdomu ten. Kai reikėjo profilaktiškai pasitikrinti prieš mokyklą, dėl silantų einant irgi jokioje eilėje neteko laukti. Bet pasiteiravus, kada vaikui būtų galima sutaisyti vieną dantuką, pareiškė, kad eilė – metai. Kitame kabinete – pusė metų. Užsirašėme ten, lauksime skambučio, nors dantuko ir nebeturim, vaikas pats išsitraukė“, – savo patirtimi dalijosi kita mama.


„Nuvedžiau savo sūnų į polikliniką su 3 klibančiais dantimis. Po pusvalandžio gydytojas priėmė ir juos ištraukė. Nėra buvę, kad su skaudančiu dantimi nepriimtų tą pačią dieną“, – skundui nepritarė gargždiškė Loreta.


Jolanta VENSKUTĖ

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių