Aktualija

Septyni klausimai paskendo atsakymų liūne


Gargždų bendruomenė rugsėjo mėnesį surinko beveik 9000 rajono gyventojų parašų dėl numatomos sveikatos sistemos pertvarkos pasekmių. Mat po reorganizacijos dabar be nuostolių dirbanti Gargždų ligoninė netektų kai kurių svarbių skyrių (chirurgijos, reanimacijos ir t. t.). Bendruomenės ir ligoninės atstovai rugsėjo 17 d. Seime parašus įteikė premjerui A. Kubiliui, susitiko su Seimo nariu P. Gražuliu, Sveikatos reikalų komiteto pirmininku A. Matulu bei parlamentare A. Bilotaite, kuri informavo, jog Sveikatos ministerijai pateikė konkrečius klausimus apie planuojamą pertvarką.


Šiomis dienomis „Bangos“ redakciją pasiekė sveikatos apsaugos viceministrės Noros Ribokienės atsakymai. Ar jie konkretūs, ar suprantami visuomenei? Spręskite!


Seimo narės A. Bilotaitės klausimai


1. Kaip, atsisakius kai kurių stacionarinio gydymo paslaugų, pagerės sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumas?


2. Ar yra apskaičiuota, kiek bus sutaupyta lėšų įvykdžius reorganizaciją? Ar galite pateikti tikslius skaičius ir duomenis?


3. Kaip regioninės ligoninės, ypač rudens-žiemos sezono metu pajėgs priimti visus nukreipiamus ligonius, jeigu perdavus funkcijas nei palatų, nei lovų skaičius nepadidės, o stacionarizuojamų pacientų skaičius išaugs. Jau šiuo metu šiose ligoninėse planinių stacionarinių paslaugų pacientai laukia keletą mėnesių.


4. Ar yra įvertintos pasekmės, kilsiančios dėl darbuotojų atleidimo iš darbo (etatų mažinimas, bedarbystės didinimas, specialistų emigracija).


5. Kaip įvykdžius pertvarką sumažės biurokratizmas sveikatos priežiūros sistemoje?


6. Kaip pertvarka skatins konkurenciją tarp asmens sveikatos priežiūros įstaigų?


7. Ar įvykdžius pertvarką bus užtikrintas sveikatos priežiūros paslaugų finansavimo skaidrumas ir kokiomis priemonėmis, būdais?


Sveikatos apsaugos viceministrės Noros Ribokienės atsakymai


1. Atsakydami į pirmąjį klausimą norėtume paaiškinti, kad vykdant asmens sveikatos priežiūros įstaigų (toliau – ASPĮ) pertvarką siekiama užtikrinti ne tik asmens sveikatos priežiūros paslaugų (toliau – paslaugų) prieinamumą, bet ir kokybę bei pacientų saugumą.


Specializuotų paslaugų teikimo kokybei didžiausią įtaką turi personalo kvalifikacija, klinikinė patirtis ir modernios diagnostikos bei gydymo technologijos. Koncentruojant specializuotų paslaugų teikimą regionų ir respublikos lygmens ASPĮ, užtikrinamas šių specialistų teikiamų paslaugų ir technologijų prieinamumas tiems komplikuotomis ir retesnėmis ligomis sergantiems pacientams, kuriems jų labiausiai reikia. Kartu gerėja paslaugų teikimo kokybė ir užtikrinamas pacientų saugumas, išvengiama skaudžių diagnostinių ar gydymo klaidų, kurios gali įvykti ne dėl medikų aplaidumo, bet tiesiog dėl nepakankamos patirties.


Siekiant užtikrinti minėtų paslaugų prieinamumą, būtina tinkamai organizuoti rajonuose gyvenančių pacientų pervežimą į tas ASPĮ, kurios yra pasirengusios teikti saugias ir kokybiškas specializuotas paslaugas.


2. Atsakydami į antrąjį klausimą, informuojame, kad dėl paslaugų ir pacientų srautų racionalizavimo planuojama sutaupyti 270 mln. Lt PSDF lėšų per metus. Taip pat sujungus ligonines, bus sutaupyta investicinių lėšų (planuojamas ekonominis efektas – 150 mln. Lt per metus).


3. Atsakydami į trečiąjį klausimą norėtume paaiškinti, kad vykdant pertvarką keisis ir pacientų srautai. Regionų ligoninėse, atsisakius dalies nedetalizuotų paslaugų teikimo ir taikant ekonomiškai efektyvesnes paslaugų teikimo formas (dienos stacionaro, dienos chirurgijos paslaugos, trumpalaikio gydymo paslaugos ir kt.), bus racionaliau naudojama visa ASPĮ infrastruktūra. Daugumos minėtųjų ligoninių darbuotojai yra įvaldę klinikinės praktikos ir šiuolaikinės sveikatos priežiūros vadybos metodus, todėl gali tinkamai planuoti paslaugų teikimą pagal pacientų poreikius.


4. Atsakydami į ketvirtąjį klausimą, informuojame, kad atlikus preliminarią analizę pastebėta, jog mažesnėse ligoninėse didelę dalį specialistų, teikiančių specializuotas sveikatos priežiūros paslaugas (chirurgijos, akušerijos ir kt.) sudaro atvykstantys gydytojai, kuriems daugeliu atveju yra privalomas paros budėjimas. Nustatyta, kad dalis gydytojų dirba keliais etatais, pvz., Valstybinės ligonių kasos duomenimis, 15 gydytojų dirba 3-5 etatais, vienas gydytojas chirurgas dirba 7 etatais, todėl bedarbystės (t. y. situacijos, kai gydytojų, slaugytojų skaičius yra didesnis nei jiems skirtų darbo vietų skaičius) neturėtų būti. Nagrinėjant Lietuvos darbo biržos duomenis, registruotų bedarbiais sveikatos specialistų yra žymiai mažiau, nei registruotų darbo vietų.


5. Atsakydami į penktąjį klausimą informuojame, kad siekiant padidinti SAM pavaldžių institucijų ir įstaigų vykdomų funkcijų ir veiklos efektyvumą, pagerinti teikiamų paslaugų kokybę, efektyviau naudoti žmogiškuosius išteklius ir sumažinti administravimo sąnaudas, sveikatos apsaugos ministro 2009 m. kovo 23 d. įsakymu Nr. V-200 sudaryta SAM ir jai pavaldžių institucijų ir įstaigų valdymo tobulinimo grupė ir parengtas 2009 m. veiklos planas. Šio veiklos plano pirmajame ir antrajame etapuose (2009 m. II-III ketv.) reorganizuojamos 7 SAM pavaldžios biudžetinės institucijos ir įstaigos: prie Ekstremalių sveikatai situacijų centro prijungiamas Vaistų sandėlis (efektyviau administruojami valstybės rezervo ištekliai ir sveikatos priežiūros įstaigos aprūpinamos vaistais, medikamentais ekstremalių situacijų, ekonominės grėsmės atvejais ar paskelbus mobilizaciją), Lietuvos sveikatos informacijos centras prijungiamas prie Higienos instituto (sukoncentravus vienoje vietoje statistinę informaciją apie gyventojų sveikatą bei mokslinius tyrimus, bus užtikrintas Lietuvos gyventojų sveikatos informacijos naudojimas visuomenės sveikatos politikos moksliniam pagrindimui), Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centras sujungiamas su Lietuvos AIDS centru (sujungus dvi įstaigas, įgyvendinančias užkrečiamųjų ligų profilaktiką ir kontrolę, į vieną tarnybą, bus efektyvesnis visuomenės sveikatos principų įgyvendinimas užkrečiamųjų ligų srityje), likviduojamas Farmacijos departamentas prie SAM ir vietoj šios tarnybos įkuriamas Farmacijos departamentas SAM struktūroje. Planuojama, kad 2009 m. spalio l d. bus sumažinta ne mažiau kaip 100 etatų. Tolesniame etape yra suplanuotas dar 3 SAM pavaldžių institucijų ir įstaigų funkcijų ir veiklos tikslingumo peržiūrėjimas / optimizavimas.


Atkreipiame dėmesį, kad vykdant ligoninių tinklo pertvarką siekiama išvengti funkcijų, ypač administracijos, viešųjų pirkimų, personalo ir kt. dubliavimosi. Pavyzdžiui, vien Santariškių miestelio keturiose ligoninėse šiuo metu yra 4 direktoriai, 22 pavaduotojai, 8 buhalteriai bei 10 ūkvedžių. Sujungus ligonines bus galima centralizuoti viešuosius pirkimus, maitinimą, kitas administracines ir ūkines paslaugas.


6. Atsakydami į šeštąjį klausimą norėtume pažymėti, kad konkurenciją sveikatos priežiūros sektoriuje skatina Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo (Žin., 1996, Nr. 102-2317; 2004, Nr. 115-4284) 5 straipsnio nuostatos, įtvirtinančios paciento teisę pasirinkti gydytoją, slaugos specialistą ir sveikatos priežiūros įstaigą.


Taip pat norėtume pažymėti, kad konkurencija sveikatos priežiūros sektoriuje yra ribota, t. y. šiam sektoriui nėra taikomi bendrieji paslaugų konkurencijos reikalavimai. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas administracinės bylos Nr. A822-762/2008 2009 m. birželio 25 d. nutartyje pažymėjo, kad 2006-12-26 Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2006/123EEB dėl paslaugų vidaus rinkoje, kurios taikymo sritis yra valstybėje narėje įsisteigusių teikėjų teikiamos paslaugos, 2 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad ši direktyva netaikoma sveikatos priežiūros paslaugoms, neatsižvelgiant į tai, ar paslaugos teikiamos naudojantis sveikatos priežiūros infrastruktūra, kaip jos organizuojamos ir finansuojamos nacionaliniu lygiu, arba į tai, ar jos yra valstybinės, ar privačios.


7. Atsakydami į septintąjį klausimą norėtume pabrėžti, kad pertvarka nesumažins sveikatos priežiūros sistemos finansavimo skaidrumo, kurį užtikrina teisės aktų ir atitinkamų valstybinių institucijų sistema.


Red. pastaba. Kalba ir stilius netaisyti.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių